Out There We Are One

Setem lagi mahal daripada kad kahwin!


ari nie aku nak citer pasal setem. nie pun sbb ade sorang kawan aku nie update status kat pesbuk pasal setem utk kad kawen. rupa²nye harga setem x sama. x sama jika menggunakan sampul yg bukan kaler putih tu. maksud aku sampul kad kawen kan bcorak² & bmcm² kaler. contoh mcm kat bwh nie...
janji ade corak & tulisan bcetak, harga setem adalah 80sen kalo x silap aku. kalo sampul putih yg standard tu harga setem cuma 60sen. kalo dl setem 30sen aje kan kan kan... 


jadual kat atas nie merupakan ciri² sampul yg standard. boleh rujuk kat sini gak [klik sini]. cuba perhatikan kat bhgn ketebalan tu. "Kertas yang tidak berkilat dan berwarna putih atau mempunyai ton warna yang lembut di bahagian hadapan sampul." so... kalo sampul kad kawen skadar kaler putih aje, x bkilat & x de warna... leh aje guna setem 60sen tu. kalo x... tpaksa ler guna setem 80sen. actually aku x jumpa pun rate setem 80sen dlm web pejabat pos. tp spanjang aku blogwalking kat blog² lain, majoriti ckp setem 80sen bdasarkan pengalaman sendiri.

skrg nie aku dah tempah lebih kureng 1000 kad kawen. kalo kureng drpd tu lg mahal ler kosnyer. dan harga kad kawen aku tu lg murah drpd harga setem! pergh! giler la... bila aku kira² blk, setem 80sen darab dgn 1000 kad bsamaan dgn RM800! aku punyer kos utk wat kad pun x smpi RM600. siap dpt percuma 1000 beg cenderahati + 50 beg VVIP + 1 bunting + 1020 sampul kad! nampaknyer tpaksa aku guna sampul kaler putih aje. tp bajet setem tetap tinggi. 60sen x 1000 = RM600 :(

tp aku rs x de ler smpi 1000 kad yg akan diedar guna pos. yg mn sdara mara, famili aku leh bg byhand. yg kengkawan bdekatan pun aku leh bg byhand. aku kena wat list nama² jemputan mulai skrg. tinggal 2 bulan aje lg. kad minggu dpn br siap. 

dgr citer, kalo guna setem 60sen utk sampul bcorak... surat tu dianggap surat mati. maksudnye x dhantar kpd penerima. wah! untung besar la pejabat pos mcm nie. dah dpt duit byk pastu x nak anta surat. dsbbkan sampul bcorak pun diorang declare surat mati? kalo aku guna sampul putih, ade x sesape nak beli sampul kad kawen yg bcorak² tu :)) wakaka

1 comment:

Komen anda tanggungjawab anda. Sebarang kemusykilan boleh berhubung terus melalui email admin@d0d0l.com